Ved å
kombinere tekst og bilder, får man en multimodal tekst som utdyper budskapet. Arbeidskrav
3, var et lærerikt
prosjekt som gav god innsikt i hvordan man kan jobbe mot de fleste kompetansemålene
innen visuell kompetanse i kunst og håndverk. Innledningsvis refereres Nielsens
beskrivelse av kompetansemålene innen visuell kommunikasjon. Deretter beskrives
arbeidsprosessen til arbeidskrav 3, samtidig som relevante kompetansemål, etter
7. og 10. trinn, relateres til arbeidskravet. Aktuelle kompetansemål refereres
med kursivert skrift i løpende tekst. Avslutningsvis kommenteres fordelene med
å gjennomføre tilsvarende prosjekt.
Nielsen
(2012), skriver at kompetansemålene i visuell kommunikasjon vektlegger
kombinasjonen med tegning og digital bildebehandling. Elevene skal kunne
produsere bilder og tegninger ut ifra egne interesser. De skal lære å bruke
ulike grafiske teknikker, romlige virkemidler, lys og slagskygge, samt
virkemidler for illusjoner av bevegelse og ro i bilder. Elevene skal også lære
å bruke digitale virkemidler til å redigere film, foto og bildemanipulering for
å fremme innholdet i bildene. Digitale billedbehandlingsprogram kan også brukes
til å lage tegneserier og filmer (Nielsen, 2012, s. 93).
Beskrivelse av arbeidsprosessen til arbeidskrav 3, og henvisning til relevante kompetansemål:
I den innledende fasen, før bildeproduksjonen, skulle vi gjøre oss godt kjent med teksten. Vi ble anbefalt å notere assosiasjoner til teksten og øveordene, lage en visjonsplansje, samt tegne utvalgte hendelser på et storyboard. Dette arbeidet kan relateres til kompetansemålene, tegne bildemanus, samt sette sammen og vurdere hvordan skrift og bilde kommuniserer og påvirker hverandre i ulike sammenhenger. Hoveddelen i arbeidet med bildeboka omfattet arbeid med å lage hovedscener og karakterer som skulle være bevegelige. I dette arbeidet, var det viktig å kunne bruke fargekontraster, forminskning og sentralperspektiv for å gi illusjon av rom i bilder både med og uten digitale verktøy, samt bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser.
I den innledende fasen, før bildeproduksjonen, skulle vi gjøre oss godt kjent med teksten. Vi ble anbefalt å notere assosiasjoner til teksten og øveordene, lage en visjonsplansje, samt tegne utvalgte hendelser på et storyboard. Dette arbeidet kan relateres til kompetansemålene, tegne bildemanus, samt sette sammen og vurdere hvordan skrift og bilde kommuniserer og påvirker hverandre i ulike sammenhenger. Hoveddelen i arbeidet med bildeboka omfattet arbeid med å lage hovedscener og karakterer som skulle være bevegelige. I dette arbeidet, var det viktig å kunne bruke fargekontraster, forminskning og sentralperspektiv for å gi illusjon av rom i bilder både med og uten digitale verktøy, samt bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser.
Videre
skulle de ulike bildebokoppslagene fotograferes. Fotografere og manipulere bilder digitalt og reflektere over bruk av
motiv og utsnitt, og benytte
kontraster mellom diagonale, horisontale og vertikale retninger i enkel
komposisjon for å gi illusjon av ro og bevegelse. Etter fotografering, skulle
bildene redigeres, og sluttresultatet skulle presenteres i en pdf på Fronter. Redigere og manipulere enkle digitale opptak
og bruke ulike funksjoner i bildebehandlingsprogram. Til slutt skulle
arbeidet dokumenteres ved hjelp av en prosesslogg. Dokumentere eget arbeid i multimediepresentasjoner og vurdere bruk av egne virkemidler.
Eksperimentering
med visuelle virkemidler er viktig for å skape kompetanse i arbeid med
visuell kommunikasjon. Tilsvarende prosjekt i
skolen vil utfordre elevene til å kombinere ulike former for visualisering, og
arbeidet kan med fordel arbeides med tverrfaglig, da det fordrer mange ulike
kompetanser, og treffer kompetansemål innen mange andre fag, eksempelvis norsk
og matte.
«I visuell kommunikasjon er praktisk skapende arbeid med todimensjonal
form og digitale bildemedier vektlagt» (Kunnskapsløftet, LK 06). Prosjekt
som er planlagt, utført og evaluert etter mal fra dette prosjektet, vil kunne
engasjere elevene. Samtidig favnes de fleste kompetansemål innen visuell
kommunikasjon, som også Nielsen fremhever som viktige.Gjennom eksperimentering, vil elevene
opparbeide en større kompetanse i planlegging av handlingsforløp, lære hvordan
de kan kombinere ulike visuelle virkemidler og skape en multimodal tekst som
utdyper budskapet, samtidig som den digitale kompetansen videreutvikles, både
hos lærere og elever.
Kilder:
Nielsen,
L.M. (2012). Fagdidaktikk for kunst og
håndverk i går- i dag- i morgen. Oslo, Universitetsforlaget.
Utdanningsdirektoratet.
Læreplan i kunst og håndverk- kompetansemål. Hentet fra: http://www.udir.no/kl06/KHV1-01/Kompetansemaal?arst=372029323&kmsn=189205472
Utdanningsdirektoratet.
Læreplan i kunst og håndverk- kompetansemål. Hentet fra: http://www.udir.no/kl06/KHV1-01/Kompetansemaal?arst=98844765&kmsn=-1654775316
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar